1

Temat: Top 10 kart z Sun & Moon - typowanie

Jedyna zasada: nie wolno dodawać kart, które już są w formacie Standard (czyli energii i połowy Trainerów).

Wrzucę tu niedługo swoje Top 10.

2

Odp: Top 10 kart z Sun & Moon - typowanie

1. Eevee (Energy Evolution)
2. Lurantis GX
3. Alolan Muk
4. Tauros GX
5. Professor Kukui
6. Nest Ball
7. Umbreon GX
8. Oranguru
9. Dragonair
10.Espeon GX

Nagroda publiczności: Golduck

adriank1's Strona

Podziękowali za posta: McLer, Matilol

3

Odp: Top 10 kart z Sun & Moon - typowanie

To ja wrzucę moje Top 9 (9, bo nie mam pomysłu, co mogłoby być 10 kartą).

9. Golduck
Umieściłem go tu, gdyż widzę potencjał w tej karcie, jednak jej damage output nie pozwala na umieszczenie jej wyżej. Uważam, że może namieszać trochę w mecie, lecz obecnie raczej wiele nie ugra (nawet z pomocą Eeveelucji z AOR), ale w przyszłości może być trochę lepsza, w szczególności jak wypadną z mety Big Basici.

8. Passimian
Uważam, że nie jest to zła karta, lecz tak samo jak w przypadku Golducka, jej damage output jest dosyć niski, a karty zwiększające damage nie są zbyt opłacalne w jego przypadku. Jednakże sądzę, iż w przyszłości może trochę zyskać i wskoczyć trochę wyżej.

7. Dragonair
Dosyć silna karta, która może znaleźć miejsce w mecie, lecz nie sądzę, aby utrzymała się na dłużej dopóki jest dosyć mocno kontrowalna oraz trochę wolna.

6. Alolan Muk
Nie wiem co mam o nim sądzić. Dosyć dobra karta, lecz jak patrzę na talie z Garbodorem, to w sumie Garbodor nie blokuje często Basiców, tylko bardziej ewolucje, więc sądzę, że Muk może być dosyć słabym ability-lockiem, gdyż często Basici, które miałby blokować zostaną już rzucone.

5. Oranguru
Jest to dosyć dobry draw support na late game, lecz nie sądzę, aby wyparł Shaymina, czy Octillery, więc na razie raczej grany nie będzie.

4. Nest Ball
Może być bardzo dobrą piłką do talii opierających się na Basicach lub 5/6 piłką do talii, które chcą szybko wystawić jakiegoś Basica, żeby go szybko ewoluować.

3. Professor Kukui
Sądzę, że w przyszłości może być podstawą większości talii, lecz obecnie raczej będzie techiem w taliach, które mają problem z niskim damagem.

2. Lurantis GX
Bardzo dobra kart, która może okazać się mocna w mecie. Talia na nim będzie raczej dosyć popularna i uważam, że będzie coraz więcej zyskiwać na tej popularności.

1. Tauros GX
Uważam, że może być bardzo dobrym techem, a może nawet must have'em, w każdej talii, która gra DCE. W szczególności sądzę, że może zagościć w Yveltalach i Darkraiach razem z taktycznym Ninnja Boy'em.

Dla przyjaciół i ludzi z Wrocławia Kacper. Dla reszty Kacper lub jeżeli ktoś woli to Kacper, ewentualnie "ten co poskramia Crobaty i Wobbuffety".
Jeżeli szukasz mojego ELO, to jestem wpisany jako Kacper (z Wrocławia).

Podziękowali za posta: adriank1

4

Odp: Top 10 kart z Sun & Moon - typowanie

+ pokaż spoiler

10. Alolan Muk
Dlaczego: Garbodora nie wyprze i ogólnie niezbyt wierzę w jego wysoką frekwencję, ale tu i tam będzie testowany, bo nie zatrzymuje własnych Abilitek, jeśli ktoś gra na ewolucjach. Stąd - skromne, dziesiąte miejsce.

9. Decidueye-GX
Dlaczego: Akceptowalne ataki (z Choice Bandem bomba będzie przecież) i zacne Ability, któremu ewentualne wyparcie Garbo przez Muka byłoby bardzo na rękę. Zdążyłem już chwilę potestować i Decidueye'e jednak nie rozkładają się tak, jak to sobie wyobrażałem (to jest ten moment, w którym tłum wzdycha "A nie mówiłem?"), ale i tak wierzę w tę kartę i mam nadzieję, że spotka ją los bliźniaczy do Greninjy XY.

8. Shiinotic
Dlaczego: Kłopot z Shiinotikiem jest taki, że nie da się go zmieścić do każdej trawiastej talii. Ludzie będą sobie o nim przypominać przy następnych setach, kiedy wyjdą jakieś mocne trawiaste Poki, może gdzieś zagrzeje miejsce. W tym momencie najpewniejszym kandydatem jest chyba Modliszka.

7. Araquanid
Dlaczego: Bo Volcanion. Więcej trawy = Więcej Volcanionów = Większy hype na kontrowanie Volcanionów. Ale za rok już nikt tego nie będzie pamiętał.

6. Tsareena
Dlaczego: W tym momencie nikt jeszcze nie wpadł na to, jak wycisnąć z tej karty 100% możliwości, ale to wkrótce nastąpi. Albo wyjdzie jakiś grassowy Yveltal czy coś w tym guście.

5. Professor Kukui
Dlaczego: Jeśli następne Supportery dalej będą szły w tę stronę, którą obecnie wskazuje tendencja, za niedługo Kukui będzie naturalnym wyborem dla sporej części talii.

4. Lurantis-GX
Dlaczego: Bo FoGP, bo Shiinotic, bo Garbo ani tym bardziej Alolan Muk tego nie zatrzymują, bo Choice Band z Guardians Rising, bo sympatyczne ataki i staty, bo można zbudować wokół niego talię na wiele sposobów.

3. Lillie
Dlaczego: Generalnie z tego samego powodu, co Professor Kukui.

2. Passimian
Dlaczego: Nie byłem przekonany do tej karty, ale... kurde, przecież to rozwala Taurosa, Eevee, Darkraia i Umbreona po weaknessie, a z Mew także Mewtwo. Jest basikiem, więc dzięki FFB oddaje jednego prize'a po uderzeniu za 150. No i jest szybki. Niby wiadomo, jak go kontrować, ale w mecie, która się powoli szykuje, może być wspaniałym wyborem.

1. Tauros-GX
Dlaczego: Okej, wszyscy wiedzą. Straszna ściana robiąca siekę za DCE. Masz słabe rozdanie? Dead draw? Ciężki late game? A może chcesz szybko narzucić presję? Przeciwnik prowadzi w prize'ach i musisz szybko comebackować, a nie masz jak? Ultra Ball, DCE i lecimy. Życie nigdy nie było prostsze.

A Dragonair i Golduck - przehajp moim zdaniem.

To wszystko niestety prawda.

5

Odp: Top 10 kart z Sun & Moon - typowanie

Kars napisał/a:
+ pokaż spoiler

6. Tsareena
Dlaczego: W tym momencie nikt jeszcze nie wpadł na to, jak wycisnąć z tej karty 100% możliwości, ale to wkrótce nastąpi.

+ pokaż spoiler

Oby przed rotacją Forest of Giant Plants AOR smile Ale grałem na Aggron DGE, więc szanuję... tylko kurka, jak ostatnio N'uję przeciwników, to tak błyskawicznie wychodzą z dead handa, że aż boli. Brakuje mi w standardzie Trick Shovel FLF do kontroli topdecku przeciwnika. Ale przecież w Expanded to może robić miazgę, z Sableye DEX.

Panowie, ten Eevee jest naprawdę genialny - jeśli znaleźliście w zestawieniu miejsce dla Golducka i Arquanida, to chociaż znajdźcie mu honorowe miejsce na końcu listy ;p niestety abilitka trochę się osłabiła przez lata (vide słowo 'basic'), ale nadal jest bardzo silna.

adriank1's Strona

Podziękowali za posta: McLer, Kars

6

Odp: Top 10 kart z Sun & Moon - typowanie

Wiesz, kłopot z Eevee jest taki, że o ile Ability faktycznie jest wspaniałe, to na nic się nie zda, jeśli nie będzie dobrych Eeveelucji. W tym momencie łatwiej chyba wyróżnić samego kozackiego Umbreona - nie wiadomo, czy i jakie Eeveelucje wyjdą w następnych setach.

To wszystko niestety prawda.

7

Odp: Top 10 kart z Sun & Moon - typowanie

11. Pyukumuku, Lapras GX, Vikavolt - każda z tych kart nie załapała się do mojej topki, ponieważ brakuje im jeszcze odpowiednich partnerów - Vikavolt czeka na trawiastą podstawkę do Foresta, Pyukumuku na swojego Donphana, a Lapras na inny format.
10. Solgaleo GX - Jeden z najsilniejszych ataków GX, zobaczymy jak często będzie wychodził z Rare Candy w drugiej turze - świetne ability, czekam na jakieś pomysły do sparowania go z czymś, co dobrze sporzytkuje te 5 energii.
9. Golduck - Wbrew pozorom bardzo solidny attacker, jak na stage 1, outdamageuje Raichu w normalnych warunkach, do czego potrzebuje basicowej energii zamiast DCE. Dobrze kombuje się z takimi kartami jak Starmie EVO, Energy Retrieval czy Eeveelucje - zobaczymy czy Garbodor pozwoli mu na jako taki byt - ponadto dobry typ pod wyszukiwarki i kontry na kontry czyli silna trawa i kontrujący ją ogień.
8. Dragonair - Jeżeli już o pomysłach do sparowania - potężny efekt po ataku za jedną bezbarwną energię musi znaleźć swoje miejsce w przynajmniej jednym archetypie - czy Wally T1 i od T2 mielenie decku po energie i ładowanie niewiadomo czego? Czy może stackujemy Retrievale i tym podobne karty, odpalamy w środku gry zagrywamy wszystko, N i ciśniemy do końca? Ciężko powiedzieć, podobny pomysł co Solgaleo, ale na stejdżu niżej, dlatego dwa miejsca wyżej.
7. Lurantis GX - Nie czuję tego ziomka, odrobinę za dużo kart żeby to działało, ale jak siądzie to siądzie mocno. Silny GX atak, Silny pierwszy atak, zobaczymy jak się to będzie zachowywać przy takim a nie innym weaknessie.
6. Passimian - trochę już go pohajpowałem, zobaczymy jak swarm taktyka może działać na niesprawdzony format jakim będzie PCL-SM. Do tego konkretne statystyki na nieexowym attackerze (czy tam niegxowym).
5. Decidueye GX - Forest Forest Forest, a po za tym to karta średnia w mojej opinii. Uważam że Crobat swego czasu spełniał zadanie lepiej - nie był GXem, darmowy retreat, sensowny atak itd. Karta z potencjałem, ale bez stadionu będzie bezużyteczna, dlatego może być gwiazdą tylko przez dwa trzy dodatki
4. Alolan Muk - Garbodor 2.0, z tym że jest już chyba dziesiątą kartą do denerwowania Volcaniona - akurat jak wypuszcza się grywalne trawiaste pokemony. Dużo lepszy do expanded w chwilii obecnej, nie mam pomysłu co z nim począć w standardzie. Miejsce wysokie bo wychodzi kilka grywalnych abi basiców z Oranguru na czele.
3. Umbreon GX - Darkrai na sterydach, widzieliśmy już co potrafi M Audino, zobaczymy jak poradzi sobie podobny mu Umbreon. Podstawki względnie bezpieczne dzięki ability, pierwszy atak w porządku w połączeniu z jakimiś śmiesznymi wallami, GX attack po N na 1-2 karty niemal kasujący możliwości na powrót do gry.
2. Egzegfo Tsareena i Oranguru - zapomniałem trochę o Oranguru więc dorzucam go na drugiego slota - Tsareena jest naprawdę silną disruptującą kartą, tylko dzięki (ponownie) Forest of Giant Plants - za to efekt jest niesamowity - ludzie nie doceniają faktu, że zwykle na startowej ręce jest jedna max dwie karty dobierające a to już jest w zasięgu rozwalenia całej rozgrywki. Podejrzewam że będzie parowana z Zygarde/Taurosem i gierki będą kończone bardzo szybko z powodu zaczynania, wyrzucania kilku ważnych kart i dobijaniu jakichś pojedyńczych basiców atakami po 60-80. Oranguru z drugiej strony jest świetnym N saverem, outem z Ultra Balla czy Nest Balla. Ciężko będzie regularnie dobierać z niego po kilka kart w środku rozgrywki ale moim zdaniem król mega wczesnego early i late game. Atak też niczego sobie, a to rzadkie na supportującego pokemona.
1. Tauros GX - uniwersalność, niespodzianka Ninja Boyowa, niezbyt grywalny tylko w deckach które opierają sie na innym GX attacku. Na pewno będzie trzeba grać dookoła tego ziomka, dlatego może definiować metagame i ogólnie jak wyprowadzamy 2hitKO.

"Clear voice, good jokes."

Podziękowali za posta: Kars

8

Odp: Top 10 kart z Sun & Moon - typowanie

Co racja, to racja - z takim wróżeniem trochę jest tak, ze część to strzał, bo do niektórych kart coś, co się dobrze combuje, dopiero wyjdzie. Ale zobaczymy smile.

Moja topka:

10. Lunala GX
Lunala ma świetną abilitkę, ale jeden problem: brakuje jej obecnie odpowiednio dobrego partnera. Bo jest stage 2 i raczej ciężko byłoby to grać z czymś nie-basicowym, bo się zwyczajnie nie rozstawi. Ale jak wyjdzie coś mocnego albo ktoś dostrzeże jakieś dobre combo (bo ja jeszcze nie widzę, ale nie analizowałem jakoś wnikliwie), widzę potencjał. No i ma zarąbisty atak GX, który do czasu zagrania trzyma przeciwnika w szachu.

9. Lurantis GX
Przyznam szczerze: nie rozumiem, dlaczego miałby być taki mocny, na liście znalazł się głównie dlatego, że już zaczęły mi się kończyć dobre karty. Ukradkiem zerkam na Volcaniony: mały robi niemalże to samo, tylko mając 20 dmg zamiast 40 (w praktyce zwykle więcej, bo abilitka), duży ma atak lepszy o 10, ale jest basiciem, więc zajmuje mniej miejsca i można go ładować z elixira. Do tego Lurantis nie ma żadnego solidnego buffa do ataku - jeden cios GX to za mało, żeby zrekompensować straty, a two-shotowanie z trzech energii, nawet jeśli się healuje, nie brzmi specjalnie zachęcająco. Ale może czegoś nie widzę tongue.

8. Dragonair
Przewiduję następujący scenariusz:
1. Wyskoczy na jednym turnieju.
2. Po tym turnieju wszyscy zaczną grać Rangera.
3. Umrze.
Moc jest wielka, ale to stage 1 i przede wszystkim jest banalnie łatwy do skontrowania. Myślę, że przy odpowiednio skonstruowanej talii, która z takiego czy innego powodu nie musi się spieszyć z atakiem, może zrobić armagedon, ale Ranger to dla smoka natychmiastowa i bolesna śmierć. Tyle że teraz mało się gra Rangera, bo mało jest talii przez niego niszczonych (no, Volcaniony mają benefit), a w innych meczach to stracony slot - w tym dla dragonaira nadzieja smile.

7. Professor Kukui
Jest po prostu przyzwoity, taki akurat, nie za mocny, nie za słaby. W niektórych taliach może robić matematykę, choć patrząc na (nie)popularność Giovanniego, nie wiem, czy 2 karty do łapy to wystarczająca rekompensata za utratę cennego miejsca w decku. I przede wszystkim za utratę supportera na turę.

6. Oranguru
Fajny anty-N, choć ma dwie wady: duży retreat i podatność na garbo. Dużym plusem jest uniwersalność, bo właściwie w każdej talii idzie go wcisnąć, to tylko jeden slot.

5. Eevee
Może jeszcze nie jest wybitny teraz, ale kto wie, jakie eeveelucje przyniesie przyszłość? Otwiera drogę do szybkiego wystawiania mocnych pokemonów.

4. Shiinotic
Wydaje się świetnym techem, zwłaszcza że mamy foresta. Masz na łapie stage 1 i stage 2, ale zgubiła Ci się podstawka i musisz Sycamore'ować? A nie, wait, przecież na stole jest Shiinotic! Trudno mi powiedzieć, z czym będzie grany, może karty idealne pod niego dopiero wyjdą, ale to zdecydowanie warte odnotowania wsparcie.

3. Umbreon GX
Niby stage 1, ale taki trochę oszukany, bo mamy energy evolution. Fright Night już dość dobrze pokazuje, co może zrobić bicie po benchu, tutaj z kolei ciężar idzie bardziej na aktywa... i na nie-EX-owe talie. I wywracający stół atak GX. Jedyny problemem karty jest fakt, że zajmuje dwa sloty, w których pewnie chciałoby się mieć coś jeszcze...

2. Tauros GX
Ma bardzo mocny potencjał jako finisher, Ninja Boy znikąd wygrywa grę. Tylko jeszcze trzeba wymyślić, jak to zrobić, żeby akurat w jednej turze mieć chłopca na ręce, byka w talii i rannego na aktywie. Kiedy nie ma na sobie counterków, staje się już taki sobie, choć wyjątkowo irytujący - przeciwnik raczej nie chce go bić, dopóki nie one-shotuje, więc będzie musiał Taurosa jakoś obejść. Warto odnotować, że 60 dmg w wielu taliach powinno wystarczyć, coby turę później główny ataker dobił ofiarę. Myślę, że jest mocny, tylko trzeba znaleźć na niego miejsce i grać go inteligentnie, to nie jest autowin. I duży retreat boli, bo wolimy pod nim FFB niż float stone'a.

1. Nest Ball
Pewnie trochę zaskoczę, ale po wnikliwym przemyśleniu doszedłem do wniosku, że właśnie ta karta będzie top 1. Uniwersalna, bo każda talia gra basici. Trochę można marudzić, że wyciąga na bencha, ale dopóki celem nie jest Shaymin, dopóty to nie problem - bo nie-Shayminy praktycznie zawsze wyciąga się właśnie po to, żeby je na benchu postawić, prawda tongue? Moim zdaniem duży buff dla talii, które bazują na szerokiej ławce, zwłaszcza tych, które grają zbyt ciężkie dla level balla EX-y (Quazy i tęcza!). W innych taliach przydatność różna, choć myślę, że takie Yveltale czy Volcaniony mogą skorzystać (niemniej nie jest to coś gamebreaking, raczej po prostu wsparcie). Ma tylko jeden minus: nie można go rozmyślnie zagrać "w próżnię" w celu zdiscardowania, kiedy mamy pełny bench, pytanie, jak bardzo będzie to przeszkadzać podczas gry.

Miejsce honorowe: Golduck
Daleko mi do hype'u, ale... no, uda mi się coś na tym sklecić dobrego, no xP!

9

Odp: Top 10 kart z Sun & Moon - typowanie

10. Lillie
Patrząc na to, jakie wychodzą Supportery, może być to naprawdę rozsądna karta. Ale w tym temacie może się jeszcze oczywiście wiele zmienić. Umieszczam ją tu raczej z myślą o przyszłości(kto wie, może w SM-onie będzie staplem?).
9. Eevee
Bardzo fajne ability. Już teraz mamy ciekawe Eeveelucje GX, a kto wie, może TPCI dorzuci jeszcze coś fajnego. Eliminuje problem z tym, że Basic może zostać łatwo zabity jeszcze przed ewolucją. Tutaj podkładasz energię w T1 i masz ewolucję.
8. Timer Ball
Karta ma potencjał. Średnio wyciąga 1 Pokemona za darmo. Do talii na ewolucjach(a trochę ciekawych wyszło, choćby wspominane przez wielu trawiaste Stage 2).
7. Passimian
Może trochę overhype'uję tę kartę, ale IMHO naprawdę jest bardzo dobra. One shot Umbreona, Taurosa i Darkraia, two shot prawie wszystkiego. Basic, bijący praktycznie z 1 energii. Daje bardzo dużo miejsca na manipulacje listą.
6. Kukui
Lepszy Scheme. Definitywnie warto wrzucić go np. do Passimianów. Karta raczej na mid i late game, kiedy stół jest w miarę ustabilizowany i nie musimy kopać po nic konkretnego. A może robić matematykę.
5. Lurantis GX
Trochę zgodzę się z Bulbinkiem, że hype na tę kartę jest za duży. Ale ma potencjał, aby stworzyć talię w połączeniu z kartami leczącymi i disruptem.
4. Oranguru
Przed rotacją widzę go tylko w taliach, gdzie nie mieści się Octillery. Po wypadnięciu ośmiornicy jego użyteczność będzie zależała od tego, czy będzie nowy N. Zdecydowanie melodia przyszłości, zobaczymy czy głośna.
3. Nest Ball
Bardzo dobra karta. Szczególnie po rotacji, kiedy nie będzie już Shaymina. Może nie jest to karta do każdej talii, ale może namieszać.
2. Tauros GX
Pewnie zaskoczenie dla wielu, że tylko drugie miejsce. Ale po głębszym zastanowieniu widzę, że nie będzie tak łatwo go gdzieś wrzucić. Przydałby się jakiś duży Basic, który na początku trochę przytankuje, a potem Ninja Boy na Taurosa i pozamiatane. Wszystko fajnie dopóki mamy odpowiednią talię. Ale patrząc na wcześniejsze typy(Golduck, Lurantis, Decidueye etc.) nie widać jakiejś silnej talii na basicach, w której Tauros byłby odpowiedni. IMO znajdzie na pewno miejsce w jakichś Yvkach.
1. Umbreon GX
Bardzo spodobała mi się ta karta. Właściwie od pierwszego wejrzenia. Dla mnie ma tylko jedną wadę: nie można go ładować Elixirami. A poza tym jest bardzo dobry. Praktycznie jest Basiciem(z dokładnością do Elixira, FFB i Ninja Boya). Ma dużo hp, solidny atak. Nic tylko składać jakiś fajny kontrolny deck.

Karty, na które nie starczyło miejsca: Pyukumuku(bo ma fajną nazwę i może być zabawny), Alolan Muk, może Golduck.

10

Odp: Top 10 kart z Sun & Moon - typowanie

Zgadzam się z prawie wszystkimi wcześniej wymienionymi pozycjami, dlatego nie będę już dublował ich, a podam 4 karty, które według mnie mają potencjał.

  Rotom Dex
Zdziwiłem się, że nikt nie umieścił tej karty na liście. Według mnie cudo. Manna z nieba dla Greninji. Ile razy zdarzało się Wam przegrać, tylko dlatego, że coś ważnego się sprajzowało?

   Skarmory
Dobry tech. Świetlanej przyszłości mu nie wróżę, ale może być użyteczny.

    Alolan Raticate
Moja miłość od pierwszego wejrzenia. Taki Talonflame na sterydach. Praktycznie ustawiłby grę, gdyby można było użyć go na początku i nie dostać N.

  Team Skull Grunt
Już tej karty nie lubię, ale doceniam jej wartość.

11

Odp: Top 10 kart z Sun & Moon - typowanie

10. Lunala GX
Biła się z Laprasem GX o Top 10. Przesuwanie energii i atak GX "weź dwie nagrody" to moim zdaniem wystarczająco, żeby kiedyś ktoś złożył na tej karcie dobrego toolboxa mimo tego, że jest wolna i ma weakness na dark. Przypominam, że Rainbowki można odzyskiwać Special Chargem.
9. Oranguru
Moim zdaniem przehajpowana karta. Zabezpieczenie przed N'em i nic więcej.
8. Golduck
Fajne, szybkie Stage 1. Zdecydowanie karta, wokół której talia nie buduje się sama i jeśli ktoś wymyśli jak jej pomóc, może się okazać bardzo silna.
7. Tsareena
Bardzo mocne Ability, które można wesprzeć Devolution Sprayem. Na chwilę obecną głównie do fun decków, ale ma potencjał, żeby wejść z hukiem na wysokie stoły.
6. Decidueye GX
Tylko Forest ratuje tę kartę. Snajpienie zawsze było silne w tej karciance i widzę w Decidueye'u wsparcie w stylu Crobatów. Atak GX też poszerza jej rolę jako wsparcie, ale reszta karty słaba (90 przestało być magicznym numerkiem 4 lata temu). Dodatkowy plusik za to, że ludzie chcą na tym budować donk decki z Devolution Sprayami.
5. Professor Kukui
Nie potrafię ocenić siły nowych Trainerów (poza tym że już nienawidzę Ilimy), ale z doświadczenia wiem, że nowy profesor to bezpieczny strzał.
4. Tauros GX
GX do talii na EXach. 3 dobre ataki za DCE na Basicu, które pozwalają wywierać presję kiedy my szykujemy kozaka na ławce. Problem moim zdaniem leży w tym, że wiele talii ma już karty na pierwsze tury gry, które lepiej wpasowują się w ich strategie (Volcanion, Xerneas, Yveltal).
3. Lurantis GX
Trochę Mega Manectric, trochę Mega Altaria. Z Compressorem karta byłaby dużo silniejsza i nie zdziwię się jeśli przez to zawojuje w Expanded. W Standardzie pozostaje dobór dobrych partnerów. Dobra przez to, że może być zarówno defensywna jak i ofensywna i przez to jest poniekąd bardziej uniwersalna niż Tauros.
2. Alolan Muk
Nowy Garbodor. Wyłącza Shayminy EX, Hoopy EX, Dragonity EX, Unowny, Eevee (!) i wiele innych. Silent Lab który może nam siedzieć na ławce jest moim zdaniem super silny, kiedy gramy na Abilitkach i Garbodor nam nie po drodze. Posiadanie naraz Laba i Parallela w polu to będzie bolączka dla talii takich jak Rainbow Road czy Volcanion. Dodatkowe 20 HP w stosunku do Garbodora też może być ważne.
1. Umbreon GX
Trzy świetne ataki, jeśli ta karta dostanie lepszą akcelerację niż Yveltal (coś typu GX Turbo) to będzie przegięta. Wchodzi na pole z Ability Eevee, jest się w stanie zasłonić pierwszym atakiem (np. za Taurosem GX), układać nokauty drugim i wygrać zaciętą grę GX-owym.

12

Odp: Top 10 kart z Sun & Moon - typowanie

Honorable mentions: Lapras GX, Vikavolt, Lunala GX, Passimian
Cały czas zastanawiam się nad tym czy Lapras mógłby spowodować powrót Water Boxa? Jendak na pierwszy rzut oka, nie wydaje się to być talią wybitną w obecnym formacie.
Vikavolt ma bardzo dużo potencjału ze swoim ability, tymbardziej z Vikavoltem GX w przyszłości. Aczkolwiek póki nie wyjdzie grassowy Charjabug, Vikavolt pozostanie kartą ciekawę, lecz mało grywalną.
Lunala GX - w PTCG spora część ability (w ostatnich latach chyba wszystkie) pozwalające transferować energie między Pokemonami okazywały się być grywalne. Czy teraz jest tak samo? Niestety Lunala GX jest Stage 2 i aktualnie wydaje się być najzwyczajniej za wolna na obecną metę. Wydaje mi się, że jednak może pokazać nam dużo w przyszłości.
Passimian - wydaje mi się, że niestety Passimian nie ujrzy światła dnia w świecie turniejowym. Jego damage output to chyba po prostu za mało na tę karciankę. Mimo tego, że ostatni do mety weszły Darkraie EX i sporo GXów ma weakness na Fighting to wcale nie swarmowi. Tak samo dużo jest pokemonów mających na to resistance - poza tym jak długo jesteśmy w stanie utrzymać ten swarm? Czy jesteśmy w stanie wszystko zawsze 2-shotować? Uwielbiam jednak tę kartę za jej design i stworzenie podstawy do całkiem przyjemnego Budget decka.
Team Skull Grunt - Houndom Mill dostał nowego supportera, jestem ciekaw czy pomoże tej talii.

10. Golduck
O ile karta ta nie do końca do mnie przemawia, o tyle bo dłuższych przemyśleniach muszę jej przyznać, że może się okazać grywalna. Ma całkiem dobry typing oraz jest Stage 1 co pozwala mu być sparowanym z Eeveelucjami. Czy można stworzyć na tym talię, która poradzi sobie w aktualnej mecie? Nie wiem, ale jeśli kiedykolwiek miałby zadziałać to najprawdopodniej właśnie teraz. No, a jeśli nie jest dobry, to jest kolejną opcją na przyzwoity Budget deck.

9. Tsareena
Tsareena jest chyba moją ulubioną kartą, która wyszła w SM. Jest Stage 2, jednak na jej korzyść działa istnienie FoGP. Jej ability umie być naprawdę świetne jeśli użyjesz go 2-3 razy w ciągu pierwszej lub drugiej tury bardzo możliwe, że wygra ci grę. Jej dużym problemem, jednak jest fakt iż mimo wszystko pozostaje Stage 2 i nie posiada dobrych ataków, tak samo nie posiada raczej dobrego partnera. Ma ogromny potencjał i wyczekuję aż ktoś złoży na niej mimo wszystko coś sensownego.

8. Nest Ball
Początkowo chciałem dać Nest Ballowi pierwsze miejsce, ale potem doczytałem, że kładzie Pokemony na bench. Oh, to dość duży minus. Bardzo duży minus. W aktualnym formacie Nest Ball na pewno przyda się w paru taliach, jednak nie sądzę by był grany powszechnie z prostego powodu - Ultra Balle będą dalej grane w 4 sztukach tam gdzie się je grało, Nest Ball może być jedynie dodatkiem w taliach, które grałyby więcej piłek... a takich talii wcale nie ma dużo. Karta ta zyskuje bardzo dużo po rotacji Shaymina - wtedy może być grana o wiele częściej.

7. Lillie Lillie... hmm. Początkowo nie miałem jej nawet na tej liście, ale potem sobie o niej przypomniałem. Jej efekt jest bardzo niepozorny i trzeba się zastanowić czy rzeczywiście jest dobra? Jest to tylko odrobinę lepsza Bianca. Po dłuższym zastanowieniu stwierdzam, że jednak Lillie ma w sobie zaskakująco dużo potencjału. To prawda, aktualna meta w dużej mierze opiera się na mieleniu się przez talię tak szybko jak się da dzięki użyciu Shayminów i Sycamorów, jednak często znajdujemy się w sytuacji kiedy chcielibyśmy zwolnić. Efekt Lillie umie być bardzo mocny w T1, w mid-late game możemy jej użyć w sytuacji kiedy mamy większość potrzebnych kart na ręce i nie chcemy ich discardować sycamorem, lub kiedy nie chcemy N-ować przeciwnika. Karta na pewno wymaga testów - czy teraz będzie grana nie wiem, jednak jeśli w końcu Sycamore wyrotuje, myślę, że może się ona spotkać z powszechnym zastosowaniem.

6. Professor Kukui
O tej karcie chyba nie mam dużo do powiedzenia. Ma zbalansowany efekt, może zrobić matematykę, wiele talii rozważało wcześniej Giovanniego - Kukuia prawie na pewno przygarną. Nowy 1-of do rozważenia w połowie talii, jednak nie łamie gry w żaden sposób, stąd 6 miejsce.

5. Umbreon GX
Szczerze mówiąc bardzo nie lubię tej karty. Atak spreadujący 90+30 to zdecydowanie nie to samo co kiedyś, do tego jestem bardzo sceptycznie nastawiony do kart bijących za basic energię + DCE, bo często ciężko wyrobić z ładowaniem paru pod rząd - tymbardziej kiedy nie działają na nie Elixiry. Jednak fakt, że jest to Stage 1 ma też ze sobą 1 plus - możliwość używania Eeveelucji. Hype na tę kartę, możliwe połączenie z Eevelucjami oraz Dark Typing nie pozwoliły mi wywalić go z topki, jednak nie sądzę by karta rzeczywiście okazała się być wybitna. Bardzo możliwe, że jego najmocniejszym atakiem jest po prostu jego atak GX, jednak nie widzę jak moglibyśmy go wykorzystać w disrupt deckach.

4. Shiinotic Shiinotic wydaje się być niepozorną kartą, jednak uważam, że ma ogromny potencjał. Tak długo jak  FoGP jest w formacie, tak długo Shiinotic może się pojawić. Aktualnie w formacie posiadamy wiele grassowych Pokemonów, które mają potencjał, jednak większość z nich jest Stage 2 (Serperior, Tsarrena, Vileplume, Decidueye GX(proszę nie, jest okropny)) i w tych taliach mógłby się przydać. Większość osób posiada mindset, że te ewolucje wystarczy wystawić raz i będzie dobrze, ale to przecież nie tak działa w większości tych wypadków. Zazwyczaj chcemy ich wystawić dużo więcej. Shiinotic, choć zabiera nam jedną kartę, w ciągu tury, w której go wystawiamy bardzo szybko oddaje nam tę kartę. Co więcej, zazwyczaj wystawiamy go w T1 gdzię często sami nie potrzebujemy swojego S2 na stole. Może nam również posłużyć jako narzędzie do wyszukiwania Pokemonów pod Trainer lockiem Vileplume'a. Rzeczą, która często nie jest rozważana jest fakt iż zagranie wystawienie 2 Shiinoticów w T1 wcale nie jest trudne jeśli i tak gramy turbo talią(w T1 możemy wyszukać drugiego Shiinotica ability pierwszego). Głównym problem Shiinotica jest zapewne Bench space, jednak nie mogę nie kochać tej karty. Pomaga mi też, fakt iż jest to ability bardzo podobne do ability Gabite'a DEX, którym miałem przyjemność grać całkiem sporo. Nie mogę się nie cieszyć wyjściem tej karty.

3. Oranguru
Oranguru rzeczywiście, w praktyce nie robi wcale tak wiele. Jego główną rolą jest ratowanie po N-ach. Jednak właśnie dlatego jest tak wysoko - to wbrew pozorom bardzo niebezpieczna umiejętność. N na 1 jest całkiem popularnym late game'owym zagraniem, które często pozwala graczowi, który jest w tyle na niesamowite comebacki. Fakt, że karta kontrująca N'a może zostać wciśnięta do praktycznie każdej talii jako 1-of jest czymś niebezpiecznym. Oranguru przekonuje mnie swoim uniwersalizmem, może się przydać w każdej fazie gry, do tego ma nie najgorszy atak, w przeciwieństwie do Ocitllery możesz go wystawić jak tylko go dobierzesz. Czego oczikwać więcej?

2. Tauros GX
Nie chcę się rozpisywać o tej karcie, bo podobnie jak Umbreona GX bardzo go nie lubię i nie jestem do niego całkowicie przekonany. Jego uniwersalizm może okazać się niebezpieczny, jego atak GX jest bardzo mocny. Nie jestem pewien czy zasłużył na drugie miejsce, nie wiem gdzie go rzeczywiście grać poza Yveltalami, jednak pozostawię go tu mimo wszystko, ponieważ boję się, że może okazać się mimo wszystko dobry.

1. Lurantis GX
Tu z kolei mój kolejny prywatny faworyt... przy czym sam wiem, że niekoniecznie rozsądnie. Jest moją drugą ulubioną kartą w tym secie tuż po Tsareenie - czym się od niej jednak różni? Tym, że w kontraście do niej Lurantis posiada BARDZO różne możliwości grania. Karta ta wręcz bije po oczach potencjałem. Sama w sobie wydaje się być już dobra - owszem, nie robi rzeczy niesamowitych, jest jednak niezwykle consistent sama w sobie. Ataki akcelerujące praktycznie zawsze były dobre, drugi atak pozwala na consistent 2HKO na wszystikm i pozwala rozważyć jakieś defensywne warianty, posiada solidne 210 HP i można ją wystawić z FoGP w ciągu jednej tury. Pytanie z czym to można grać tak, żeby rzeczywiście działało? Istnieje bardzo dużo możliwości, które trzeba przetestować - Quad Lurantis, Ariados, Garbodor, Eeveelucje, Vileplume - wszystko z tego wydaje się być grywalne. Karta może znaleźć swoje zastosowanie ofensywnie jak i defensywnie. Ja jestem przekonany przede wszystkim jej consistency. Moja największa obawa to jednakże weakness na Fire. Jest on tutaj kluczowym czynnikiem, który może spowodować, że karta póki co nie ujrzy gry turniejowej. Fakt, że nie posiada naturalnych możliwości robienia 1HKO, a w mecie są talie, które mogą zrobić OHKO nawet na Pokemonie z taką ilością HP nie poprawiają sytuacji Lurantisa. Mimo wszystko wydaje mi się on być najlepszą kartą tego setu i nawet jeśli nie teraz, to bardzo chciałbym zobaczyć kiedyś działającego Lurantisa.

"Dawid mimo wszystko pokonał Goliata. Tylko, że oni grali Bo1, a nie Bo3." - słynne słowa przed ćwierćfinałem Gyarados vs Volcanion.

13

Odp: Top 10 kart z Sun & Moon - typowanie

Sun&Moon setem z wieloma kartami, które na ten moment jeszcze nie błyszczą w pełni, ale za jakiś czas mogą okazać się prawdziwymi perłami.
Karty pozwolę sobie opisać krócej, bo na górze już zostało o niemal każdej wystarczająco powiedziane. Nagród publiczności nie przyznaję, bo byłoby ich za dużo.

10. Decidueye GX
Na ten moment karta jeszcze za wolna, za droga i nie ma odpowiedniego partnera. To się może jednak zmienić z każdym setem i niewykluczone, że zawojuje nawet top1. Wróżę jej taką karierę Trevenanta BREAK. Na chwilę wejdzie na świecznik, by po wyrotowaniu FOGP całkowicie zniknąć.

9. Tsareena
Duży potencjał dzięki FOGP. Przy zastosowaniu devolution spray można przeciwnika załatwić już w pierwszej rundzie. Karta byłaby jeszcze wyżej, gdyby nie Oranguru, który na szczęście ratuje przed kombem z Delinquentem. 

8. Alolan Muk
Fajna karta, ale 8 pozycja, bo chyba jednak Garbodor to dalej mój faworyt.
Ciężko taką krowę wycofać, więc float stone i tak tutaj jest wskazany. Szczególnie teraz, kiedy szykuje nam się sporo rozwiązań obijania ławki.
Blokada Hoopy ex czy Shaymina ex w większości gier nastąpi dopiero po fakcie, bo zazwyczaj wskakują już w pierwszych rundach (chyba że mówimy o Gardzie lub M Quazie). 
Powszechne zastosowanie wyjdzie dopiero w praniu, ale obstawiam, że to Garbodor dalej będzie królował na stołach.

7. Shiinotic
Efekt takiego starego Gabite'a, tylko z możliwością użycia w pierwszej rundzie dzięki FOGP. Jak Garbo nie wejdzie w porę w paradę momentalnie można zapełnić stół naszymi pokemonami. Dla mnie brzmi świetnie i choć nie mam jeszcze genialnego pomysłu jak tego użyć to sądzę, że z biegiem czasu takie pomysły się pojawią.

Trawa zdecydowanie jest na świeczniku i z każdym setem będzie się teraz w pierwszej kolejności zwracać uwagę "co w trawie piszczy".

6. Professor Kukui
Świetny supporter, nad którym nie ma co się rozwodzić. Sądzę, że sztuka będzie staplem w większości talii, bo niby czemu nie otworzyć furtki na dodatkowe 20 obrażeń, które nie raz decyduje o wszystkim. Szczególnie, że mamy przy tym nienajgorszy draw.

5. Nest Ball
Pewny basic pokemon na ławce kosztem jednego itema? To brzmi super i obstawiam, że piłka będzie tylko drożeć, bo każdy będzie chciał mieć komplet w klaserze.

4. Umbreon GX
3 dobre ataki i ogromna łatwość wystawienia to z pewnością atuty tej karty.
Wydaje mi się jednak, że wśród najlepszych stage 1 ustąpi miejsca Lurantisowi GX.
Wciąż w mecie jest Mr Mime, Shaymin ex Generations i rough seas, więc to 30 w ławkę można zniwelować. Nocna dzida to było coś, kiedy wszystko miał 180 HP. Teraz, gdy są klocki po 250 tak dobrze już nie jest. Pomimo tego karta silna i może pokazać na co ją stać.

3. Oranguru.
Sztuka w talii obowiązkowo, jeśli co jakiś czas nie chcesz marnie skończyć z jedną kartą po N, albo skasowany przez kombo Tsareena + Delinquent. Dodatkowo przyzwoity atak. Świetna karta, którą mieć po prostu trzeba.

2. Lurantis GX
Patrz opis Inumaru. Nie mam więcej do dodania.
Drugie miejsce tylko dlatego, bo w mojej opinii Tauros GX w większym stopniu zawojuje metę i stanie się bardziej powszechny w topowych taliach.

1. Tauros GX
Ja nie widzę problemu, że tej karty nie ma gdzie włożyć, bo można ją włożyć praktycznie wszędzie.
DCE wcale nie jest konieczne, bo równie dobrze można podłożyć dwie normalne energie. Przykładem taki Volcanion czy Speed Darkrai. Jaki problem naładować Taurosa max elixirami?

Nie masz pomysłu jak wykorzystać dobrze atak GX? Włóż Taurosa GX, a on w większości gier odwdzięczy Ci się zdjęciem czegokolwiek gdy tylko przeciwnik odważy się mu zadać 80-90 obrażeń. Pomijam już dwa pozostałe ataki, które również mogą okazać się bardzo przydatne (szczególnie 60+10 za DCE niszczące już w pierwszych turach podstawki).

Dla mnie ta karta to niekwestionowany lider tego setu. Z pewnością zobaczymy go na wysokich stołach w dużych turniejach.
--------------------------------------------------------------------------
Na koniec się jeszcze chciałem trochę pochwalić moim typem na top1 setu Ancient Origins ;p
https://ptcg.eu/forum/topic/1009/top-10 … typowanie/
Karta już kiedyś narobiła wielkiego bałaganu z Shiftrym NXD.

Wydaje się, że z tym setem karta będzie świeciła pełnym blaskiem i zakupienie kompletu jest świetnym pomysłem smile

P.S: na nowym secie zyskał najbardziej Volcanion. Sądzę, że jego posiadacze już zacierają ręce smile

14 (edytowany przez arturomod 2017-02-03 13:51:41)

Odp: Top 10 kart z Sun & Moon - typowanie

10. Alolan Muk
Do czasu wyrotowania Garbodor BKP raczej nie będzie częstym gościem na turniejowych stołach. Fakt, że trzeba grać karty niwelujące jakoś jego potwornie drogi koszt wycofania sprawia, iż Garbo będzie w 90% przypadków wyborem lepszym, nie licząc kilku niszowych konceptów, które pewnie wypłyną. Póki co miejsce dziesiąte, bo wyłączanie Ability zawsze jest mocne. I podstawka ma darmowy atak smile

9. Lillie
Moim zdaniem po rotacji Professor Sycamore XY może być tzw. "4-of" w większości talii, a nawet w obecnym formacie niektóre decki chętnie przygarną jedną czy dwie sztuki. Pamiętam, że na którymś OTP grałem dwie Bianca EP i sprawdzały się super, a teraz raczej format ma nieco zwolnić, więc tym bardziej zasłużone miejsce numer 9.

8. Solgaleo GX
Wiele osób lekceważy tę kartę, a moim zdaniem atak GX oraz Ability są na tyle mocne, że zdziwię się, jeśli ta karta nie będzie grana. Zapewne jeszcze nie teraz, ale kiedy wyrotują wielkie Basici, wtedy takie Stage2 będzie naprawdę mogło pokazać swoją moc. Atak GX jest potężny i do tego bardzo uniwersalny, co plasuje Solgaleo na pozycji ósmej w moim rankingu.

7. Decidueye GX
Tego typu Ability zawsze miały wzięcie w karciance, teraz będzie nie inaczej dzięki Decidueye. Razem z Forest of Giant Plants AOR karta bardzo zyskuje na mocy i nie będzie przesadą jeśli stwierdzę, że teraz jeszcze więcej talii będzie próbowało grać Garbo - ze względu na wielką sowę właśnie. Atak za zwykłe 90 jest średni, ale razem z umiejętnością snajpowania akceptowalny. Do tego fajny atak GX pozwalający grać nieco inaczej niż zazwyczaj (np. ściąć liczbę granych VS Seeker PFO do trzech sztuk). Tak jak napisał Robert, zapewne po rotacji AOR karta straci bardzo wiele.

6. Professor Kukui

Kolejny przyszły staple moim zdaniem. Na obecną chwilę tylko zbalansowana karta, ale w momencie, gdy formatem stanie się SM-on - będzie grany zapewne w czterech sztukach. Z każdym kolejnym setem powinien być popularniejszy, w tym momencie wysoka pozycja głównie za wspaniały potencjał.

5. Lurantis GX
Stosunkowo nisko na liście, głównie z uwagi na niefortunny w tym momencie weakness. Jednak karta z ogromnym potencjałem, jak zauważyli moi przedmówcy. Wszystko raczej zostało już o Lurantisie napisane. Forest daje mu wsparcie przez najbliższe pół roku, ale po rotacji dalej powinien być grany. Jako bonus, Fomantis może się ładować atakiem Synthesis.

4. Oranguru
Rzutem na taśmę wyprzedził Lurantisa - głównie ze względu na swoją uniwersalność. Teraz stanowi świetne zabezpieczenie przed N FCO w late game, ale po rotacji Shaymin EX ROS powinien zyskać na znaczeniu. Co prawda format zwolni, ale dobieranie kart za pomocą umiejętności zawsze będzie mocne. W przyszłym formacie będzie grany na zmianę razem z Octillery BKT w większości talii. Dodatkowo jest powodem, przez który przez najbliższe lata Ultra Ball FCO nadal będzie staplem.

3. Umbreon GX
Bardzo mocna karta, chociaż gdyby nie Eevee, pewnie byłaby w okolicach miejsca numeru osiem tego zestawienia. Fantastyczne ataki oraz całkiem niezłe HP - praktycznie karta-ideał. Atak GX będzie odwracał losy pojedynków, Strafe może mieć fajne wykorzystania w przyszłości, do tego Eeveelucje AOR, które kosztują maksymalnie 3-4 sloty, a mogą wywrócić kompletnie niektóre matchupy. Z pewnością w jakiś sposób Umbreon będzie definiować przyszłą metę.

2. Tauros GX
Trzy mocne ataki za DCE. 180HP Basic Pokemon. Kosmos. Szczególnie atak za zwykłe 60 może w przyszłości być znakomity, kiedy era EXów już minie. Teraz ludzie będą kombinować, jak tylko znaleźć miejsce na Taurosa w większości talii. Nawet pomijając świetne połączenie z Ninja Boy STS, karta sama w sobie jako szafa, którą zaczynamy na aktywie jest znakomita. Podobnie jak Umbreon, jeden z ważniejszych architektów przyszłego metagame.

1. ex-aequo: Nest Ball i Eevee
Eevee będzie przez najbliższe lata powodem dla którego większość Eeveelucji GX powinna być popularna na stołach. Ability, którego nie można lekceważyć, bo z małego Basica 60HP wychodzą szafy GX z potężnymi atakami. Nie zdziwię się, jeśli Tauros wraz z Silent Labem będą równie popularne.
Nest Ball z kolei po najbliższej rotacji stanie się staplem, a teraz będzie grany jako dodatkowy out na duże EXy oraz podstawki pod GXy / Oranguru / you name it. Generalnie must have.


Karty, w których widzę potencjał, ale nie zmieściłem w zestawieniu: Timer Ball, Lunala GX, Primarina GX, Lapras GX, Espeon GX, Passimian, Big Malasada, Repel, Pyukumuku, Vikavolt.

15

Odp: Top 10 kart z Sun & Moon - typowanie

arturomod napisał/a:

2. Tauros GX
Trzy mocne ataki za DCE. 190HP Basic Pokemon. Kosmos.

Co prawda Lapras GX ma 190 HP, ale Tauros GX ma 180. Nieduża różnica, ale moim zdaniem dla tej karty bardzo ważna.

16

Odp: Top 10 kart z Sun & Moon - typowanie

Kakel napisał/a:
arturomod napisał/a:

2. Tauros GX
Trzy mocne ataki za DCE. 190HP Basic Pokemon. Kosmos.

Co prawda Lapras GX ma 190 HP, ale Tauros GX ma 180. Nieduża różnica, ale moim zdaniem dla tej karty bardzo ważna.

Ups, faktycznie. Ale mimo wszystko miejsce numer dwa zostawiam tongue

17

Odp: Top 10 kart z Sun & Moon - typowanie

Nie wiem, czy wyjdzie mi 10 kart i trochę popsuję zasady, ale nie chcę układać toplisty, bo nie lubię tej formy i posegreguję karty, które przykuły moją uwagę po swojemu smile

Mają potencjał, ale czekają na coś

Tak jak Night March był tylko fun deckiem przed banem na LTC i wyjściem Shaymina, a Donphana wrzucaliśmy do bulku, aż do momentu gdy wyszło Furious Fist i słonie z pomocą Strong Energy i Fighting Stadium wskoczyły do tier 1 wink

Alolan Muk - ciekawe ability umożliwiające jednocześnie blokowanie zdolności basiców i granie ewolucji z ability. Żadna talia, która mogłaby czegoś takiego potrzebować nie przychodzi mi do głowy (może Greninja na Giratiny promo, ale żaby nie chcą kolejnej, często martwej linii ewolucyjnej, a Tina nie jest taka popularna - Silent Laby sprawdzają się dużo lepiej); może w przyszłości jakiś lock z Vileplumem, może coś innego. Naprawdę nie wiem.

Solgaleo GX - podoba mi się ta karta, grałbym jak głupi gdyby w formacie był jeszcze Bronzong. Tu blokuje go też meta, Volcanion będzie się po tym przejeżdżał jak chce. Jest chyba ciut za wolny. Myślałem o nim z początku pod kątem wyciągania Rainbowek i przenoszenie ich Lunalą, Max Potiony etc., ale nie wydaje mi się być wystarczająco dobre (+fatalne weaknessy, fire i darkness). Może bardziej Quad wersja z Elixirami do Cosmogów? Brakuje dodatkowej akceleracji na później, atak GX w t2 i potem coś na podtrzymanie tego. Zrzuca spod siebie wszystkie energie i ma 250 HP. Może grać Max Potiony i bez Lunali, wyczyścić counterki, które położył przeciwnik w swojej turze i abilitką zeswitchować się na kolejnego lwa.
Problemem jest bycie stage 2, no i właśnie weakness, brak dodatkowej sensownej akceleracji. I jeśli atak GX nie siądzie w t2, to pewnie też może być problematycznie.
Gdybym miał grać teraz to chyba spróbowałbym z Tyrantrumami EX i DDE.

Lunala GX - może jeśli będzie więcej dobrych psychicznych attackerów? Albo wydrukują jakieś G Boostery do Lunali i Solgaleo? tongue

Vikavolt - jeśli w ciągu dwóch najbliższych setów wyjdzie grassowa podstawka i pojawią się na radarze jacyś sensowni attackerzy, to myślę, że w okolicach Worldsów - przed wyrotowaniem FoGP - będzie mógł coś pograć. Wszystko zależy od tego, czy wyjdzie ta podstawka, jacy będą attackerzy i jak będzie wyglądać meta. Ogólnie to dość mało prawdopodobne, ale nigdy nie wiemy.



Mogą pojawić się archetypy oparte na tych kartch, między tier 1 a tier 2-2,5

Passimian - może trochę wpisuje się w tę kategorię wyżej, brakuje paru obrażeń (Mew z 4 Passimianami na ławce, FFB i Kukuim to 160. Z toolem z nowego dodatku to 180 (!). Bije po weaknessie Darkraie, Umbreony, Taurosa. Jest szybki i niezwykle consistent, nie EXowy. Zupełnie nie mój "playstyle", ale jestem w stanie zobaczyć go na wyższych stołach.

Umbreon GX - Night Spear z lepszym kosztem wydaje się być super, bardzo podoba mi się atak GX w połączeniu z jakimś późnym eNem, pod Gardoborem, może jeszcze z dorzuceniem Enhanceda. Widzę go bardziej z Yveltalami, Garbo, Fright Nightem niż w wersji z eeveelucjami, chociaż niczego nie wykluczam.

Tsareena - podoba mi się może trochę ze względu na mój sentyment do Weavile'ów UND, plus w tym formacie mamy naprawdę ciekawy osprzęt do mechaniki Tsareeny. Jest FoGP, bez którego ta karta byłaby zupełnie niczym, są Devolution Spraye, Shiinotic, spory wachlarz piłek do wyboru, Revitalizer. Myślę nad millem na Bunnelbym z Tsareenami, ale może też coś bardziej aggro? Lugia, Lurantis? Zaglądamy w t1 przeciwnikowi na rękę, wywalamy supportera/ultra balla/coś i agresywnie ciśniemy, utrudniając mu set up.

Decidueye GX - dużo osób go hype'uje, ja nie jestem taki przekonany, chociaż trudno powiedzieć. Atak GX wydaje się być bardzo fajny. Z czym to grać? Vespi? Disrupt? Nie uważam, żeby sam mógł sobie poradzić. Bije go po weaknessie Volcanion i wszelkie rzeczy z Eeveelucjami, Garbo wydaje się być problematyczny, jest dużo pokemonów o dużym HP. Nie wiem.



Gotowe do gry, weź i jedź na turniej

Tauros GX - dużo już o nim tutaj było, dobry attacker z DCE, można robić fajne playe. Może w Yveltalu, może w PlumeBoxie, może w czymś jeszcze innym.

Shiinotic - w SM wyszło naprawdę dużo świetnych typów grassowych, wszystkim im pomaga Shiinotic; jeśli chcemy grać cokolwiek z trawiastymi ewolucjami na Foreście, to ten stage 1 wydaje się idealnie pasować. Decidueye, Tsareena, Vileplume? Proszę bardzo.

Lurantis GX - dużo HP, basicowe energie, 2hko z potencjałem na jednorazowe ohko, wbudowana akceleracja i aż trzy ataki do wyboru - to wszystko na jednej karcie. Najsensowniejszym partnerem wydaje się być Vileplume i tak pewnie najchętniej będę go testował, ale z całą pewnością przewiną się najróżniejsi partnerzy dla modliszki - Garbodor, Lugia, Eeveelucje, "anti-meta box", Trevenant EX, Ariados, Tsareena?

Organguru - świetna kontra na eNa, który w końcu wygrywa gry, dobry 1/2-of do wszelkich decków, które mają na niego miejsce na benchu.

I oczywiście pełny wachlarz różnorakich trainerów, Nest Balle, Timer Balle, Kukui, bardzo fajnie.


Pod znakiem zapytania

Dragonair - może trochę kategoria pierwsza, może druga, jestem ciekawy, jakich się wymyśli do tego partnerów i jak będzie to chodzić.

Obecna liczba Patratów: prawie 600 chyba, potem policzę

Piterr's Strona

Podziękowali za posta: Bidulek

18

Odp: Top 10 kart z Sun & Moon - typowanie

1. Tsareena
Myślę że możliwość podejrzenia decka i wyrzucenia dowolnej karty z ręki przeciwnika daje ogromne możliwości, tym bardziej że w dodatku SM1+ pojawi się Absol, który ma atak pozwalający na ułożenie 4 kart z wierzchu decka przeciwnika w dowolnej kolejności:
http://www.pokebeach.com/2016/12/absol-from-sm1

2. Tauros GX
Bardzo uniwersalna karta - w Waterboxie daje ogromne możliwości, w mid-game najczęściej Ninja Boy siedzi już w discardzie, a Taurosa wcale nie tak trudno tam utrzymać (mając na ręce - N'ujemy go z powrotem, jak jest w discardzie - Super Rod), ewentualnie można grać jego dwie kopie. Nawet jeżeli ten jest już w grze, rywal musi bardzo uważać, żeby go za bardzo nie uszkodzić.

3. Lapras GX
W duecie z TaurosemGX sprawdza się świetnie - na początku może pomóc przy doborze kart, ma sensowne ataki a lekko obitego można wymienić Ninja Boyem na Taurosa. Chociaż co do paraliżującego ataku GX obawiam się, że jeżeli Lapras zacznie być częściej używany, ludzie zaczną grać karty typu Olympia/Pokemon Center Lady.

4. Lurantis GX
Stage 1, 210HP, akceleracja energiami z discardu, świetny finishujący atak GX, czego chcieć więcej smile

5. Lunala GX
Myślę że będzie dobrym partnerem dla M MewtwoEX - abilitka Psychic Transfer pozwoli na manewrowanie mocą ataku M Mewtwo, do tego Lunar Fall GX - świetny finisher.

6. Dragonair
Taka abilitka Blastoisa na jedną turę smile Razem z Fishermanem można zrobić na tym ciekawy deck, chociażby na Raikou.

7. Nest Ball
Super do decków bazujących na basicach, jednak byłby jeszcze lepszy, gdyby wyciągał pokemony do ręki zamiast na bench (ShayminEX).

8. Umbreon GX
Razem z eevee z abilitką aż prosi się o zrobienie decka na eeveelucjach. Świetny atak Dark Call GX użyty w odpowiednim momencie może przeważyć szale zwycięstwa na naszą stronę.

9. Solgaleo GX
Abilitka pozwalająca na zmianę aktywnego pokemona; atak GX kosztujący tylko 1 energię, który ładuje nasze poki 5 energiami z decka. Myślę że świetny partner dla Genesect EX FCO.

10. Proffesor Kukui
Początkowo myślałem, że to będzie must have z Laprasem, ale patrząc na tworzącą się metę, bardziej trzeba skupić się na GX'ach, których nawet za pomocą Kukui nie zdejmie się na hita. Mimo to, supporter warty uwagi.

19

Odp: Top 10 kart z Sun & Moon - typowanie

W końcu znalazłem chwile, aby napisać moje Top 10 karts z Sun&Moon:

10.Touros GX
Co tu dużo mówić, podkładasz Double Colorless Energy i możesz użyć każdego ataku, całkiem spoko. Ma też dużo HP, bo aż 180 to sporo jak na Basic'a, plus musisz walnąć go na tyle mocno żeby go znokautować, bo odda ci z podwójną mocą. Można nim jeszcze bardziej zdenerwować przeciwnika podkładając mu Fighting Fury Belt BKP.

9.Solgaleo Gx
Uważam, że ta karta jest warta uwagi i jest naprawdę przydatna z dwóch powodów. Po pierwsze jego Abilty, zastępuje nam Switch ROS i Float Stone BKT dzięki czemu możemy podkładać pod nasze pokemony jakieś fajniejsze Tool'e. Po drugie jego atak GX jest bardzo przydatny do szybkiego naładowania pozostałych Pokemonów, zwłaszcza dla deck'ów z basic'owymi energiami.

8.Eevee
Tu większość osób wie o co chodzi prawda? Abilty jest naprawdę przydatne do szybkiej ewolucji, zwłaszcza jeśli chodzi o następną kartę na tej liście.

7.Espeon GX
Przede wszystkim silniejsza wersja Psychic i łatwiejsza do naładowania niż reszta np.Meowstic GEN, po prostu lepszy atak. Atak GX też jest naprawdę silny i denerwujący. Primarina GX może tu być kontrą, ale nie wiem czy ktoś będzie jej używał. Nie wiadomo:?:

6.Nest Ball
Nowy i przydatny. Po prostu.:)

5.Lillie
Przykładowa sytuacja: Trafiła nam się fajna ręka startowa i w pierwszej turze zużyliśmy większość kart, ale ani jednego supporta. Możemy dobrać sporo kart i coś jeszcze zrobić, aby lepiej zacząć. Ta karta ma duży potencjał.

4.Proffesor Kukui
Wyjątkowo lubię tego suppurtera, można nim śmiało zastąpić Giovani'ego. Jest też lepszy, bo nasze pokemony od razu zadają 20 więcej i możemy dobrać 2 karty nawet jeżeli may już 5 w ręce.

3.Tsareena
Po raz kolejny Abilty. Możliwość discardowania jednej karty jest naprawdę fajna. Można poprawić ten efekt z Devolution Spray EVO.

2.Lurantis GX
Tutaj szybka ładowarka jeżeli mamy energie w discard pile'u. Dodatkowo to może być dowolna energia, więc jest to przydatne dla dwu typowych tali. Atak GX też jest niczego sobie.

1.Decidueye GX
Tak karta naprawdę wpadła mi w oko:). Trzy takie na stole i Abilty Greninji BREAK mamy za dramo. Ponad to Atak GX wymiata, sam wygląd karty jest genialny. Uwielbiam ją:D.

To moje top 10 kart z Sun&Moon, trochę zajęło mi wybranie tych kart, ale jestem zadowolony.

Długi login, nie? Nie można zmieniać, więc mówcie mi Dejvi.
Zawsze chętnie zagram partyjkę w PTCGO, czy normalnie o ile mam czas. Tylko najpierw piszecie wink