1

Temat: Top 10 kart z BREAKpoint - typowanie

Ominąłem BKT, ale może czas wrócić do dyskusji o nowych setach. Po zasady zapraszam do poprzednich tematów "Top 10..."

10. Sudowoodo
Wygrał minimalnie z Garchompem bo do mnie ten drugi nie przemawia. Za to wjazd znikąd i skopiowanie jakiegoś przegiętego ataku, którym właśnie oberwaliśmy od przeciwnika za [FC]? To ma potencjał. Bardziej się znalazł na liście jako ciekawostka niż pewniak do najlepszych talii, ale im mocniejsze ataki w mecie, tym mocniejszy Sudowoodo, a Zoroark BREAK pokazał, że kopiowanie ataków ma potencjał.
9. Ho-Oh EX
Wszystkie EXy w tym secie są takie sobie, kontynuując trend trwający od dobrych paru setów, więc na 9. miejsce dałem Ho-Oha, który wygląda najciekawiej z nich (Espeon byłby fajny kilka lat temu, Togekiss bije za [Y] co go ogranicza, Darkrai potrzebuje zbyt specyficznej sytuacji na stole by uderzyć mocno, M Gyaradosa się nie da naładować). Na pierwszy rzut oka koszt ataku [GWL] odstrasza, a to że potrzebny jest czwarty typ, żeby użyć Abilitki to już w ogóle. Ale 130+30 za 3 energie to nie przelewki i gdyby nie było tak kolorowo na karcie to byłaby ona pewniakiem do najlepszego EXa w secie, stąd miejsce na liście.
8. Zebstrika
Stage 1 z bardzo ciekawą Abilitką. Zap Zone pozwala elektrycznym Pokemonom gracza przebijać się przez wszystkie efekty u przeciwnika. Czy to jest to, czego Mega Manectrici potrzebowały, żeby przebijać się przez Giratinę EX przeciwnika? Dodajmy że za DCE robi 220 obrażeń w Yveltale EX przeciwnika i mamy ciekawą kartę.
7. Manaphy EX
Wszyscy widzieli co potrafił zrobić Dark Cloak Darkraia EX, Manaphy EX to dużo bardziej zbalansowana wersja tamtej karty, ale z darmowym retreatem nie ma żartów, każda talia na Rainbowkach powinna takiego Manaphyego rozważyć.
6. Trevenant BREAK
Zdecydowanie najlepszy Break w secie (zaryzykowałbym, że jedyny grywalny, ale Golduck ma jeszcze potencjał), to że dostał Phantumpa z Ascension to wisienka na torcie. Atak, który robi spustoszenie na stole przeciwnika za [P] z Dimension Valley w grze podczas gdy podstawka utrudnia życie przeciwnikowi niezależnie od tego czy to Trevenant XY czy Trevenant z tego setu sprawia, że będzie to kandydat do zatrząśnięcia metą. Niestety spread po stole przeciwnika jest dość wolny (a atak którejkolwiek z podstawek jest droższy o C) i weakness na Dark nie jest najlepszy biorąc pod uwagę, że jest to obecnie jeden z najlepszych typów. W każdym razie Pokemon o którym można napisać mnóstwo i trochę szokujące, że to właśnie Breaka spotkał ten zaszczyt.
5. Garbodor
Mieliśmy Wobbuffeta, mieliśmy Silent Laba, ale w końcu twórcy stwierdzili, że nie ma co i Garbotoxyna musi wrócić. W przeciwieństwie do poprzedniej karty nie ma się co o niej rozwodzić, każdy Garbodora widział w akcji i wie, jak mocna to karta.
4. Fighting Fury Belt
Tool dający Basicowi +40 HP i +10 do obrażeń. Nie czuję za bardzo hajpu na tę kartę, uważam, że zwykle stary dobry Muscle Band jest lepszym rozwiązaniem, ale jest coś strasznego w Pumpkaboo ze 100 HP i EXach mających tyle samo HP co ich Mega formy. Czas pokaże czy to świetna karta, ale warto mieć na nią oko.
3. Max Elixir
Ether PS nie wypalił (ale w sumie teraz jak mamy Gallade BKT w Expanded...), więc kolejne podejście do akceleracji itemami to Max Elixir. Karta ciekawa, dużo mocniejszy efekt niż Ether (podgląda 6 kart zamiast 1), ale energię można dołączyć tylko do Basica na ławce. Na pewno wsparcie dla EXów, które nie radziły sobie przez brak akceleracji (Machamp EX AOR?).
2. Max Potion
Przechodzimy do kart zupełnie niezbalansowanych. Max Potion EP w talii z akceleracją energii (czyli niemal każdej obecnie) to pełne wyleczenie Pokemona minimalnym kosztem. Wróżki i Mega Manectric już zacierają ręce, ale na pewno będzie dużo więcej talii, które wykorzystają przegiętość Max Pota.
1. Puzzle of Time
Poke Drawer + SF powraca tylko zamiast wyszukiwać dwie karty z talii, wyszukuje dwie karty z discarda, co chyba jest jeszcze bardziej przegięte. Karta całkowicie chora, pozwala brać z powrotem do ręki specjalne energie, ale także cokolwiek co nam jest chwilowo potrzebne. Czy będzie problem z posiadaniem dwóch naraz na ręku? Może troszkę, ale od czego jest Trainers' Mail? Kolejny pewniak do Night Marcha, który może wyrosnąć na BDIFa w Standardzie z odzyskiem DCE.

2

Odp: Top 10 kart z BREAKpoint - typowanie

Rozpatrujemy karty bardziej pod kątem Standardu, czy Expanded również?

3

Odp: Top 10 kart z BREAKpoint - typowanie

Może być też Expanded, jak ci wygodnie. Nie ma sztywnych zasad.

4

Odp: Top 10 kart z BREAKpoint - typowanie

Pierwszą siódemkę to bym praktycznie skopiował od Kakela, więc nie będę powtarzał.

Jedynie zamieniłbym kolejność tych kart:
3. Fighting Fury Belt
4. Max Elixir.

Obserwuję ceny FFB od samego początku przedsprzedaży i do tej pory skoczyły trzykrotnie. Do tego wciąż wzrastają, a ludzie nie przestają kupować.
Moim zdaniem karta jest świetna i typuję, że po rotacji może być takim muscle bandem nowego Standardu.
Muscle band na ten moment wciąż w wielu przypadkach będzie lepszy, jednak FFB też ma wiele swoich zalet. Dla takiego Night Marcha, jako kontrę na Crobata, jest po prostu stworzony.

Max Elixir w połączeniu z Gallade będzie ciekawym rozwiązaniem. Po cichu liczę, że jest szansą dla zwiększenia grywalności Marowaka.
-------------------------------------------------------------------
10. Delinquent
Użyteczny do talii bazujących na przeszkadzaniu przeciwnikowi. Pewnym jest, że powróci Trevenant z item lockiem. ToadTina dzięki Puzzle of Time być może też się odrodzi. Zagranie tej karty może skutecznie umieścić w pupie szanse przeciwnika na jakiekolwiek pogranie w pojedynku. Szczególnie przy obecności kart skracających przeciwnikowi rękę, tj. Red Carda i Judge'a. 
9. Psychic's mind reading
Bardzo ciekawa karta, którą z przyjemnością przytuli Vespiquen, ale nie tylko. To taki połączony mini Battle Compressor z Tierno zależny od naszej ręki. Z reguły niemal zawsze coś do wywalenia powinno się znaleźć.
W bonusie dochodzi poznanie tego ma w ręce przeciwnik. Karta bardzo użyteczna i myślę, że w każdej talii opartej choć odrobinkę na discardzie zagrzeje miejsce.
8. Darkrai ex
Karta z dużym potencjałem. Chyba specjalnie dla niego wyprodukowano All night party i Hypno. Takie połączenie sugerują nam twórcy i myślę, że w połączeniu z Zoroarkiem da się tym porządnie pograć. Muscle Band lub FFB i przy umiejętności Hypno/Malamara ex Darkrai rąbie po 170/180. Naładowanie go przy obecności Yveltala nie jest aż takim ogromnym problemem. Osiągnięcie tego pułapu nie jest super łatwe, ale przy obecności Zoroarka nie takie też bardzo niemożliwe.
Ciekawym rozwiązaniem na pewno będzie też granie go z Aromatisse'm i Malamarem. W FairyBoxie to będzie solidny gracz, który zrobi masakrę na exach. 
-----------------------------------------------
Zabrakło mi miejsca na Espeona ex, którego bym widział w talii razem z Trevenantem. Chyba jednak na ten moment jest za dużą niewiadomą, by go umieścić w pierwszej 10.

Ogólnie rzecz biorąc:
Zyskuje niestety bardzo Najt Marsz. Mega Manectriki z tym setem jeszcze mocniejsze. Do łask wracają kombinacje z Fairy i Trevenant/Gengar. Odżywają nadzieje dla ToadTiny.

Pomijając odczucia co do przegiętości kart, set pod względem trainerów jest na poziomie Phantom Forces lub nawet wyższym.
Z pokemonami już niestety trochę gorzej, ale nie ma też aż takiej tragedii.
Warto się zaopatrzyć w wiele kart z tego setu, bo z biegiem czasu ceny na pewno wzrosną.
Box wcale najgłupszym pomysłem też nie jest, bo badziewne boostery będą ograniczone ze względu na mocne uncommony.

5

Odp: Top 10 kart z BREAKpoint - typowanie

Mnie Supportery z tego setu się w ogóle nie podobają, Psychic's Third Eye prawie pojawił się na liście, po czym stwierdziłem że to minimalnie lepsza Caitlin, której grywalność była znikoma. Czasem jest problem z odrzuceniem dwóch kart do Ultra Balla, więc nie za bardzo widzę co ta karta ma dać. Wszyscy mówią że to jedynka w Vespiquenach ale mnie to nie przekonuje, są lepsze Supportery które można tam grać.

I jak Max Elixir ma pomóc Marowakom skoro dołącza energie tylko do Basiców?

6

Odp: Top 10 kart z BREAKpoint - typowanie

A mi się te 2 supportery podobają. Lubię też bardzo Sycamora.
Każdy lubi co innego.

I jak Max Elixir ma pomóc Marowakom skoro dołącza energie tylko do Basiców?

Ładuje Cubone'a, Lucario exa, Landorusa lub Hawluchę?

Trochę Marowakiem grałem na PTCGO i uczciwie mówiąc szło mi do pupy, bo dostawałem wciry.
Głównym problemem Marowaka jest to, że w talii walczącej nie ma kiedy się nim zająć. Energia z ręki idzie zawsze dla Lucario exa, Hawluchy lub Landorusa. Gdy się w końcu człowiek doczeka odpowiedniego momentu (3 prizy w plecy), że może porządnie Marowakiem walnąć, ciężko go uzbroić, bo potrzebuje aż 2 energii.

Max Elixir pozwala uzyskać dodatkową energię i równomiernie atakować Lucario ex, Hawluchą lub Landorusem oraz rozwijać powoli Marowaka na odpowiedni moment. Nie wiem, czy jest tu szansa jeszcze dorzucić Gallade z Maxiego, ale dopóki nie spróbuję to się nie przekonam. Wtedy dam znać czy moje szalone pomysły mają sens.

Na pewno nie będzie to łatwe, ale jeśli to nie wypali to na ten moment można Marowaka Break schować do klasera i w ogóle nie wyjmować.

7

Odp: Top 10 kart z BREAKpoint - typowanie

Nie chciało mi się przeglądać wszystkich kart i robić jakiejś listy, więc się wyręczyłem Waszymi postami, coby dowiedzieć się o tych ciekawszych tongue.

Co do Puzzle of Time: nie podoba mi się bardzo takie odzyskiwanie czegokolwiek z discarda, to jest zbyt łatwe załatanie chyba największej dziury Night Marcha i tym podobnych talii, czyli limitowanych zasobów. Bez tej karty turbo talie muszą liczyć się z faktem, że pod koniec gry będą ze wszystkiego wypstrykane, z nią... trochę się boję. Ale wyjdzie w praniu, bo jednak trzeba skądś te dwie sztuki wziąć, może nie okaże się to takie proste.

Mega gardevoir może stać się poważnym graczem w standardzie, bo max potion i max elixir to dwa naprawdę potężne buffy dla tej talii. Ale OP raczej nie będzie przez dużą zależność od aromatisee'a (na którego mamy teraz Hex Maniaca). Max elixir w ogóle może wywrzeć... ciekawy wpływ na metę, karty o dużych energy costach ataków nagle mają dużo większy sens, tak jak decki na ładowaniu (np. yveltale). Mam nadzieję, że dzięki niemu zrodzi się jakiś ciekawy deck.

Mocne itemy sugerują też wzrost mocy uwielbianych przez wszystkich toadów i vileplume'ów wink.

Belt? Trochę zastosowań ma, bolesny dla batów, ale nie mogę oprzeć się wrażeniu, że choć jest dobry, w większości talii w jego miejsce idzie wsadzić coś bardziej przydatnego... Widzę sens w taliach opartych na basic EX-ach, bo nagle NM ich nie oneshotuje, ale... widzę też machającego z oddali tej karcie Xerosica, który krzyczy przez megafon. Na moje zbyt łatwe do skontrowania, żeby robiło jakiś wielki szał, choć czasami namiesza.

Ogólnie odnoszę wrażenie, że dodatek może sporo zmienić, przynajmniej w taktyce gry. W same talie te wszystkie karty, choć dobre, trzeba jakoś wcisnąć, a to zawsze się odbywa kosztem innych. Mam nadzieję, że trochę przewietrzy metę, bo zmian jest sporo (ale Puzzle of Time naprawdę brzmi jak coś chorego), niemniej... zobaczymy.

Podziękowali za posta: mcszuwacz

8

Odp: Top 10 kart z BREAKpoint - typowanie

Pff. Wszyscy się nie znacie. Najlepszą kartą z BREAKpoint jest oczywiście Professor Sycamore. Odrzuć rękę i dobierz 7 kart? To najlepszy supporter jakiego mieliśmy od czasu Phantom Forces!

Podziękowali za posta: 14717, Bulbinek