Regulamin ”Ogólnopolskiego Turnieju Pokemon” 2013:



I. Postanowienia ogólne.



  • Uczestnicy "Ogólnopolskiego Turnieju Pokemon 2013" (dalej jako: OTP, OTP 2013, turniej) zobowiązani są do przestrzegania niniejszego Regulaminu.
  • OTP odbędzie się dnia 8 czerwca 2013 roku w ”Paradox Cafe” (dalej jako: Paradox) w Warszawie przy ulicy Anielewicza 2 (w pobliżu stacji Metro ”Ratusz Arsenał”).
  • Zgłoszenia na turniej przyjmowane będą przez Organizatora - lub osoby przez niego upoważnione - przed rozpoczęciem turnieju. Zgłoszenie rozumiane jest przez czytelne wypełnienie tzw. karty turniejowej zgodnie ze stanem faktycznym, podanie danych zawartych w zgłoszeniu internetowym, uiszczenie wpisowego oraz podpisanie się.
  • Jeśli któryś uczestnik nie wysłał przed przybyciem na turniej zgłoszenia internetowego będzie mógł zostać do niego dopuszczony tuż przed jego rozpoczęciem, ale wyłącznie w takim przypadku, gdyby limit miejsc na OTP nie został w ten sposób przekroczony. Decyzję w tej sprawie podejmie jednoosobowo Organizator turnieju.
  • Organizator zapewnia 36 miejsc do grania. Nie jest możliwe zwiększenie tej liczby miejsc. Całość zapisów odbywa się na stronie ptcg.eu/forum w odpowiednim dziale. W szczególnie uzasadnionym interesem OTP przypadku Organizator może zgodzić się na dopuszczenie do udziału w turnieju 37 osób (ponieważ tylko jedna osoba powyżej liczby 36 nie zwiększy liczby wymaganych do właściwego przeprowadzenia turnieju miejsc /stołów/ dla graczy). Informacja o takiej decyzji również znajdzie się w dziale wspomnianym powyżej (w zdaniu trzecim) na co najmniej tydzień przed datą OTP.
  • Zapisanie się na turniej równoważne jest ze zgodą na przetwarzanie i prezentowanie danych przedstawionych na karcie turniejowej w czasie trwania turnieju, jak i po jego zakończeniu, celem ustalenia Klasyfikacji Końcowej OTP 2013.
  • W Paradox od godziny 10:00 do godziny 10:45 - w dniu turnieju - będą potwierdzane i przyjmowane zgłoszenia oraz spisy talii wykonane według określonego wzoru (karta turniejowa), a także pobierane opłaty wpisowe w wysokości 30 (słownie: trzydziestu) złotych polskich od każdego uczestnika OTP.
  • Turniej rozpocznie się o godzinie 10:45. Planowaną godziną zakończenia jest 18:45.
  • Nagrodami w turnieju będą zestawy uzupełniające (ang. boostery) z dodatku ”Plasma Freeze”, który miał premierę 8 maja 2013 roku. Od każdego zawodnika biorącego udział w turnieju do łącznej puli nagród wejdą trzy boostery. Każdy z graczy otrzyma przynajmniej jednego boostera, a dokładny podział zostanie podany przez Organizatora turnieju po zamknięciu zapisów. Ramowy fundusz nagród (”Przydział Nagród na OTP” – zaplanowany / ostateczny) można znaleźć na stronie ptcg.eu/forum w odpowiednim dziale (o OTP) i przypisanym do niego tematach.
  • Organizator zastrzega sobie możliwość przerwania, zmiany lub odwołania turnieju w dowolnym czasie. Organizator może ogłosić przerwanie, zmianę lub odwołanie turnieju w sposób przez siebie wybrany.
  • Organizator nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne kwestie sporne powstałe z przyczyn leżących po stronie uczestników turnieju lub osób trzecich.
  • Organizator nie ponosi odpowiedzialności za działania i zachowania uczestników turnieju, osób im towarzyszących oraz innych osób obecnych w trakcie rozgrywek, jak również za skutki ich działań, zachowań lub zaniechań.
  • Organizator ma prawo do przyznania dwóch upomnień osobie zakłócającej rozgrywki po czym może nawet wykluczyć daną osobę z turnieju. Za "zakłócanie" uznać można m.in. używanie wulgaryzmów, hałasowanie, przeszkadzanie w rozgrywce innym osobom, niestosowanie się do zasad gry "fair play", śmiecenie.
  • Organizator nie ponosi odpowiedzialności za utratę czy też uszkodzenie mienia uczestników turnieju, osób im towarzyszących oraz innych osób obecnych w Paradox w trakcie rozgrywek.


II. Format turnieju oraz talie



  • Formatem obowiązującym na turnieju będzie format BW-on (tj. począwszy od setu/dodatku BW1 (”Black & White”) aż do dodatku ”Plasma Freeze” włącznie). Lista dodatków (tzw. rozszerzeń/setów), które wchodzą w skład formatu BW-on, jest podana po lewej stronie w wyszukiwarce Omastar Search.
  • Zabronione będą jakiekolwiek zmiany w talii w trakcie trwania turnieju. W przypadku wątpliwości co do składu talii będą one porównywane z dostarczonym spisem, zarówno przed turniejem, jak i w trakcie rozgrywek. Każdy uczestnik ma obowiązek udostępnić Organizatorowi lub Sędziemu swoją talię do sprawdzenia w dowolnym momencie turnieju na ich prośbę.
  • W przypadku niezgodności talii ze spisem, bądź złamania zasad budowy talii (liczba kart inna niż 60; zbyt duża liczba kopii tej samej karty; karty spoza formatu; inne) wobec danego uczestnika zostaną wyciągnięte konsekwencje. Gracz ten zostanie ukarany walkowerami za wszystkie mecze zagrane niezgodną z zasadami talią aż do momentu odkrycia tego faktu włącznie. Gracz ten będzie miał ponadto obowiązek zmienić talię by była zgodna ze sporządzonym spisem, a jeżeli to niemożliwe to zastąpić nieregulaminowe karty tzw. kartami podstawowych energii.
  • Dozwolone będą karty w języku innym, niż angielski lub polski, pod warunkiem posiadania analogicznej karty lub jej czytelnego wydruku (tzw. skanu) w języku angielskim do wglądu (tzw. referencja) zatwierdzonych przez Sędziego jeszcze przed rozpoczęciem turnieju, natomiast w przypadku posiadania przez któregoś gracza kart japońskich cała jego talia będzie musiała być w całkowicie nieprzezroczystych z tyłu tzw. protektorkach (”koszulkach na karty”).
  • Zabronione będzie posiadanie w talii kart wydrukowanych (tzw. proxy) oraz kart nieoryginalnych, wliczając w to także karty z tzw. talii "World Championship". Karty z talii "World Championship" będą jednak mogły służyć jako wzory (referencje) w przypadku korzystania przez gracza z kart w innym języku niż angielski lub polski.
  • Uczestnik zobowiązany będzie do znajomości działania wszystkich swoich kart oraz najnowszych errat do nich.
  • Umyślne znaczenie kart lub używanie zbyt mocno wygiętych (np. karty tzw. reverse holo) kart w sposób umożliwiający jednoznaczne stwierdzenie przez gracza jaką kartę (grupę kart) reprezentuje dana karta bez oglądania jej przedniej strony karane będzie z pełną surowością według regulaminu POP.


III. Zobowiązania uczestników turnieju



  • Uczestnik zobowiązuje się zachowywać odpowiednio wobec obsługi turnieju, pracowników Paradox oraz innych uczestników turnieju i powstrzymywać się od niesportowego lub niekulturalnego zachowania.
  • Uczestnik zobowiązuje się dbać o przestrzeganie reguł i zachowanie przejrzystego stanu gry.
  • Uczestnicy powinni przestrzegać ogłoszonych rozkładów godzinowych rozpoczęcia poszczególnych etapów turnieju oraz ich limitów czasowych. Pięciominutowe spóźnienie na rundę jest karane przegraną. Wyjątkiem jest nieznaczne spóźnienie na mecz w fazie Top 8 z bardzo istotnego powodu. Powodem bardzo istotnym będzie taki, który zaakceptuje Organizator turnieju.
  • Uczestnik ma obowiązek niezwłocznie poinformować Sędziego o każdym naruszeniu zasad, które zauważył podczas swojego meczu lub - ogólnie - podczas trwania Turnieju.
  • Uczestnicy mają obowiązek jak najszybciej poinformować Sędziego o każdej niezgodności w zarejestrowanych rezultatach ich meczów.
  • Każdy uczestnik zobowiązany jest posiadać, poza swoją talią, następujące przedmioty: znaczniki obrażeń oraz kostkę (6-ścienną, 12-ścienną bądź 20-ścienną). Kości nie mogą być wyważone i muszą reprezentować stosunek prawdopodobieństwa 50%/50%.
  • Uczestnicy mogą, lecz nie muszą, posiadać znaczniki służące oznaczaniu tzw. stanów specjalnych lub efektów (Burn, Poison, użycie Ability w danej turze). Jednak ci uczestnicy, których talie mogą zadawać efekt Burn lub Poison, muszą mieć ze sobą odpowiednie dla tych efektów znaczniki.
  • Każdy uczestnik musi używać tzw. protektorków na karty w swojej talii, a wszystkie jego protektorki muszą być w tym samym kolorze, o tej samej grubości i w takim samym stanie zużycia.
  • Zgłaszanie wygranych należy do obowiązków uczestnika, który wygrał mecz. Wyniki zgłaszać należy do Sędziego Rundowego.


IV. System rozgrywania turnieju



  • Turniej odbędzie się w systemie ciągłym w dwóch kolejnych etapach (fazach).
  • Pierwszy etap turnieju rozgrywany będzie systemem szwajcarskim (tzw. swiss) na dystansie siedmiu rund.
  • Parowanie systemem szwajcarskim odbędzie się programem ”OSWISS” napisanym przez Keeshiiego. Program jest dostępny na stronie ptcg.eu, został wielokrotnie przetestowany, sprawdzony i dostosowany do oficjalnych zasad.
  • Drugi etap (faza) turnieju rozgrywany będzie systemem pucharowo - drabinkowym (tzw. Play-Off) przez tych zawodników, którzy zajęli miejsca od pierwszego do ósmego włącznie (tzw. "Top 8") w fazie swiss. Każdy z meczów Play-Off będzie odbywał się do dwóch zwycięstw któregoś z zawodników.
  • O sposobie ustalania parowania w fazie Top 8 będzie decydowała kolejność z fazy swiss. W każdej rundzie zawodnik, który zdobył najlepszy wynik w fazie swiss, będzie dobierał za przeciwnika zawodnika z najsłabszym wynikiem z fazy swiss. I analogicznie - dla pozostałych graczy w tej fazie.
  • Zawodnicy odpadający z ćwierćfinałów rozegrają ze sobą mecze do dwóch zwycięstw (ósmy z piątym, szósty z siódmym, a następnie zwycięzcy i przegrani meczów) o miejsca 5-8 do dwóch zwycięstw. We wszystkich meczach o miejsca 5-8 możliwe jest zagranie do jednej wygranej o ile obaj przeciwnicy wyrażą na to zgodę przed grą i niezwłocznie zgłoszą to Sędziemu.
  • Prawo do decydowania o tym, kto rozpoczyna kolejny pojedynek meczu w fazie top 8 posiada zawodnik który przegrał pojedynek poprzedni.
  • Po zakończeniu fazy turnieju szwajcarskiego utworzona będzie tabela końcowa. O ostatecznym miejscu gracza w tej tabeli zadecydują:
    • Kryterium pierwsze - liczba zwycięstw
    • Kryterium zerowe nadrzędne - Spóźnienie – osoba zapisana, która zostanie dopuszczona przez Organizatora do gry po godzinie rozpoczęcia turnieju, będzie miała automatycznie najsłabszy wynik spośród osób o tej samej liczbie zwycięstw.
    • jeśli kryterium pierwsze będzie identyczne - suma punktów przeciwników
    • jeśli powyższe kryteria będą identyczne – suma punktów przeciwników przeciwników gracza
    • jeśli powyższe kryteria będą identyczne – wynik bezpośredniego pojedynku pomiędzy zawodnikami, których kryteria będą identyczne
    • jeśli powyższe kryteria nadal będą identyczne, zadecyduje wyższe miejsce zajęte w turnieju przez przeciwnika z ostatniej rundy. Będzie to kryterium ostateczne.
  • Istnieje nieistotnie statystycznie, ale dodatnie prawdopodobieństwo zdarzenia, w którym ostatnie kryterium również będzie identyczne (jeśli przeciwnikami graczy A i B o identycznych kryteriach 1-4 będzie para przeciwników C i D która również ma identyczne kryteria 1-4). Wtedy o kolejności miejsc zadecyduje Organizator w zależności m.in. od ich ważności i czasu, który pozostanie na dokończenie turnieju. (Narzędzia organizatora do wyboru: Przyznanie miejsca ex-aequo, rzut monetą, sudden death lub dodatkowa gra)
  • Kryteria: Liczba zwycięstw, Suma Punktów Przeciwników oraz Suma Punktów Przeciwników Przeciwników będą wyświetlane komputerowo. Przy ich równości kryteria: Bezpośredni pojedynek oraz Miejsce przeciwnika z ostatniej rundy będą sprawdzane manualnie przez Sędziego Rundowego po zakończeniu fazy swiss. Przy równości kryteriów pomocniczych obliczonych automatycznie miejsce zawodnika wyświetlone przez komputer może nie być wiążące.
  • Ewentualne wycofanie się z turnieju będzie mieć miejsce poprzez skreślenie zawodnika - wycofanie z dalszych kojarzeń rund, ale z zachowaniem jego osiągniętego wyniku w fazie turnieju szwajcarskiego, zaś wszystkie jego mecze traktowane będą jako rozegrane, zakończone wynikiem właściwym do meczu. W fazie pucharowo-drabinkowej wycofanie się zawodnika weryfikowane będzie jako walkower we wszystkich pozostałych do rozegrania przez tego zawodnika meczach.
  • Wszelkie wątpliwości w trakcie rozgrywki będzie rozstrzygać Sędzia Rundowy. Uczestnikowi od decyzji Sędziego Rundowego przysługiwać będzie odwołanie do Sędziego Głównego w konsultacji z Jury D'Appel w skład którego będą wchodzić wszyscy sędziowie rundowi. Od decyzji tego gremium Sędziowskiego odwołanie już nie przysługuje.
  • Jeśli do godziny 15:00 z nieprzewidzianych przyczyn losowych turniej szwajcarski nie zostanie zakończony, Organizator zastrzega sobie prawo do zrezygnowania z przerwy i rozpoczęcia fazy turnieju pucharowo - drabinkowego natychmiast po zakończeniu fazy turnieju szwajcarskiego.
  • Zawodnicy będą rozgrywali swoje gry i będą im przydzielani przeciwnicy zgodnie z instrukcjami od Sędziego Rundowego / Sędziego Głównego. Niestawienie się na pojedynek w wyznaczonej porze bez wcześniejszego uzgodnienia tego z Sędzią skutkować będzie weryfikacją wyniku danej gry jako walkower.
  • Kojarzenie poszczególnych rund odbywało się będzie w sposób komputerowy przez Sędziego Rundowego.


V. Limity czasowe



  • Wszyscy uczestnicy turnieju zobowiązani są do przestrzegania rozkładu godzinowego rozgrywania poszczególnych gier, a w szczególności: godziny rozpoczęcia meczu, czasu jego trwania oraz czasu tzw. terminacji, czyli przyspieszonego zakończenia pojedynku odbywającego się wg ściśle określonych zasad przy asyście Sędziego lub osoby przez niego do tego wyznaczonej.
  • Po ogłoszeniu parowania na rundę każdy z zawodników ma maksymalnie dwie minuty na zajęcie swojego miejsca przy stole, przetasowanie i "przełożenie" talii, przygotowanie się do gry poprzez dokonanie rozdania, w tym powtórzenie mulliganów (czyli sytuacji, w których gracz nie ma na ręce startowej basic Pokemona)
  • Wszystkie akcje podczas gry zajmujące nieracjonalnie wielką ilość czasu, które zostaną zauważone przez sędziego, będą karane upomnieniami. Gracze mają obowiązek prowadzenia swojej gry w sposób płynny, bez zbędnych przerw.
  • Limit czasu w turnieju szwajcarskim ustala się na poziomie trzydziestu minut na mecz. Po tym czasie nastąpi terminacja nadzorowana przez Sędziego lub osobę przez niego do tego wyznaczoną, polegająca na rozegraniu trzech pełnych tur, po zakończeniu tury gracza, do którego w momencie rozpoczęcia terminacji należał ruch. Zasady terminacji zostaną wyjaśnione graczom przez sędziów.
  • Limit czasu w turnieju pucharowo-drabinkowym ustala się na poziomie sześćdziesięciu minut na mecz. Po tym czasie nastąpi terminacja nadzorowana przez sędziego lub osobę przez niego do tego wyznaczoną.
  • Jeżeli zawodnicy rozgrywający mecze o miejsca 5-8 zdecydują się na rozegranie tylko jednego pojedynku, obowiązuje ich trzydziestominutowy limit czasu przed rozpoczęciem terminacji.
  • Zwycięzcą pojedynczego meczu, w którym zastosowano terminację, jest gracz, który:
    • Wygrał grę podczas terminacji w normalny sposób
    • Po zakończeniu terminacji miał mniejszą liczbę nagród od przeciwnika
    • W przypadku gdy w momencie końca terminacji obaj zawodnicy mają tę samą liczbę nagród, wygrywa zawodnik który od tego momentu pierwszy będzie miał mniej nagród od przeciwnika lub wygra grę w inny sposób.
  • Zwycięzcą meczu pucharowego, w którym zastosowano terminację, jest gracz, który wygrał grę PIERWSZĄ lub TRZECIĄ w sposób opisany dla terminacji pojedynczego meczu, jeśli terminacja rozpoczęła się w tych grach. W przypadku gry DRUGIEJ:
    • Jeśli żaden z zawodników nie posiada dwóch lub mniej nagród na stole, mecz jest przerywany i zwycięzca pierwszej gry jest zwycięzcą całego meczu
    • W przypadku jeśli wyżej wymieniony warunek jest spełniony, grę drugą wygrywa zawodnik który posiada mniej nagród na stole lub w przypadku równej ich liczby, pierwszy będzie miał mniej nagród od przeciwnika
    • Jeśli zwycięstwo w grze drugiej zapewnia remis 1-1 w meczu, o rozstrzygnięciu decyduje tzw. Nagła Śmierć, czyli trzecia gra rozgrywana na tylko jedną nagrodę do zdobycia


VI. Dodatkowe Informacje



  • Wszystkie kwestie opisane w powyższym regulaminie w sposób nadrzędny regulują przepisy, które będą obowiązujące na turnieju, szczególnie w przypadku ich kolizji z oficjalnymi zasadami. W pozostałych przypadkach spory będą rozstrzygane na podstawie oficjalnych regulaminów POP dostępnych na stronie pokemon.com, a w szczególności dotyczących kar regulaminowych za błędy popełnione w rozgrywce, które są sprzeczne z obowiązującymi zasadami gry.
  • Za wyrządzone szkody odpowiadają osoby, które owe szkody poczyniły.
  • Uczestnicy nie powinni spożywać posiłków przy stolikach, przy których odbywają się mecze. Dla tego celu może zostać zorganizowany minibufet, który pozwoli na konsumpcję poza stołem gry. Uczestnicy mogą posiadać ze sobą butelki z napojem, ale uprasza się o zachowanie szczególnej ostrożności przy kartach oraz w stosunku do wyposażenia sali.
  • Podczas Turnieju nie będzie zabronione robienie zdjęć, bądź nagrywanie na własny użytek. Organizator zastrzega sobie wyłączność na prawo do publikacji zdjęć z Turnieju.
  • Zgłoszenie się i uczestnictwo w turnieju oznacza akceptację Regulaminu przez uczestnika OTP.
  • Wszelkie informacje dotyczące turnieju OTP 2013, zarówno te podane także w tym Regulaminie, jak i te pozostałe, a dotyczące innych spraw związanych z OTP 2013 (np. wybór poszczególnych Sędziów tego turnieju), były / są / będą publikowane na prowadzonej przez Keeshiiego stronie internetowej http://ptcg.ue/otp będącej Oficjalną Stroną OTP 2013.
  • Organizator pozostawia sobie prawo do:
    • modyfikacji Regulaminu, i to również w trakcie trwania turnieju, o ile pojawią się po temu uzasadnione powody,
    • podejmowania różnych decyzji o charakterze porządkowym (ale nie dotyczących bezpośrednio samego przebiegu rozgrywek w turnieju) ze szczególnym uwzględnieniem kwestii dotyczących Paradox oraz jej wyposażenia, ale także ogólnie pojmowanej obecności graczy i/lub innych osób (w tym m.in. ewentualnych Gości turnieju, Rodziców graczy, Opiekunów graczy, osób towarzyszących i/lub tzw. kibiców) w budynku kawiarni Paradox.
    • wybierania spośród uczestników turnieju, ale za ich zgodą, osób do pomocy w kwestiach typu organizacyjnego lub porządkowego - wówczas takie osoby będą traktowane przez pozostałych uczestników turnieju lub osoby trzecie jako osoby "pełniące obowiązki Organizatora".


Organizator turnieju – McLer
Warszawa, 15.05.2013.